فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

دزدی در بازی اقتصاد

حجم دلار در جریان که «ذخیره ارزی» بسیاری از کشورها قرار گرفته چهار دهه است که از میزان طلا در آمریکا بیشتر شده و دارد بازهم بیشتر می‌شود. همه تلاش سران آمریکا دلاریزاسیون کردن اقتصاد جهان پس از جنگ جهانی دوم (از دهه چهارم قرن 20) بود که قدرت‌های اقتصادی سابق به فلاکت افتاده بودند. 

این سیاست به تحقق رسید و دلار آمریکا پایه معاملات بین‌المللی از جمله نفت، طلا و ... و «ریزرو کورنسی» و یک ذخیره جهانی و ستون قدرت آمریکا شده است، قدرتی بالاتر از توان نظامی. این قدرت در دهه یکم قرن 21 چند تهدید زبانی را که از مرحله «حرف» خارج نشدند از سر گذرانید. ازجمله اندرز برخی مقاله‌نگاران و سیاسیون محلی به دولت‌های متبوع به «فروش ذخایر دلار خود»، «جانشین ساختن دلار با پولی دیگر»،

بیش از دو‌سوم دلارهای چاپ شده در آمریکا در خارج از این کشور رایج هستند وافزایش دلارهای برون‌مرزی روزافزون است به‌گونه‌ای که در پاره‌ای از مناطق جهان به نظر می‌رسد جای پول ملی را گرفته‌اند و در مناطق بحران‌زده اقتصادی، بورسی شده‌اند و مطابق سهام، خرید و فروش می‌شوند.

در سال 1995 میزان دلار در گردش در سطح جهان 380 میلیارد بود و در سال 2004 هفتصد میلیارد، یعنی در فاصله 9 سال تقریبا دو برابر شده است که بیش از دوسوم آن در خارج از آمریکا است. این، مربوط به اسکناس چاپ شده است و در آن، معاملات اعتباری به حساب نیامده است. در داخل آمریکا به جای پول نقد، مردم با چک و کردیت کارت معامله و خرید می‌کنند.

منبع

دلار آمریکا در چند دهه اخیر واحد استاندارد محاسبه در بازارهای بین‌المللی برای کالاهایی چون نفت و طلا قرار گرفته است. حتی بسیاری از کشورها که با آمریکا ارتباط ندارند محصولات خود را بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌کنند.
پیدایش یورو (پول واحد اروپایی) ارزش برابری دلار را پایین آورده و در نتیجه ارزش ذخایر ارزی کشورها کمتر شده است. 

به گفته برخی از کارشناسان امور پول، اگر کشورهای عربی صادرکننده نفت دلارهای نفتی خود را در آمریکا پس‌انداز نکنند، وضعیت حساس خواهد شد و به‌همین جهت است که آمریکا می‌کوشد قدرت سیاسی ـ نظامی خود را حفظ کند تا دلار به عنوان پول بین‌المللی باقی بماند.

منبع عکس ex.com که نشون میده تو چند سال گذشته ارزش دلار کمتر از یک سوم شده و باتوجه به اینکه حدود دوسوم اسکناس های دلار در اون زمان در خارج از آمریکا بوده این به این معنیه که به اندازه ارزش نصف دلار هایی که اول این داستان وجود داشته فقط از خارجیا دزدی کرده

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.