فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

چرا وای فای نمیپزد؟

در سال 1947 اتحادیه بین المللی مخابرات باندهای ISM که سر نام کلمات Industrial, Scientific و Medical است را وضع کرد. هدف از انجام این کار مشخص کردن دستگاه‌هایی بود که اجازه داشتند در باندهای مشخصی از فرکانس رادیویی کار کنند و به این شکل دیگر با سایر خدمات ارتباطی رادیویی تداخل پیدا نمی‌کردند.

 این اتحادیه باند 2.4 گیگاهرتز را به عنوان یک طیف بدون مجوز به ویژه برای اجاق‌های مایکروویو تعیین کرد. این باند از سه ویژگی برخوردار است: یکی این که برای انتشار به انرژی برق زیادی احتیاج ندارد، دوم این که به سادگی می‌توان آن را محدود نگه داشت و در نهایت با مصرف میزان نسبتا کمی‌ انرژی می‌توان با آن غذا را گرم کرد. همان‌طور که از نام ISM پیدا است، هدف اصلی آن استفاده در دستگاه‌هایی بود که برای برقراری ارتباط در نظر گرفته نشده بودند. در سال‌های بعد این طیف بدون مجوز برای مصارف دیگری غیر از هدف اصلی خود مثل تلفن‌های بی‌سیم، واکی تاکی و اخیرا وای‌فای مورد استفاده قرار گرفت. باند 2.4 گیگاهرتز برای هزینه اجرایی پایین، نیاز به مصرف برق کم و توانایی کنترل مسافت ایده‌ال بود.

با وجودی که دستگاه‌های وای‌فای و مایکروویو از یک فرکانس شبیه به هم استفاده می‌کنند اما این دو تفاوت‌های زیادی باهم دارند. یک روتر وای‌فای امواج خود را به تمام جهات منتشر می‌کند و این امواج تا حد ممکن حول یک محور دورانی به تمام نقاط پخش می‌شوند. اما اجاق مایکروویو شما امواج خود را به یک جهت مستقیم و تقریبا به مرکز اجاق ارسال می‌کند. این امواج تا برخورد به دیواره ادامه پیدا می‌کنند و در جهت مخالفی دوباره منعکس می‌شوند. به دلیل ماهیت امواج رادیویی این یک سیستم کامل و بی نقص محسوب نمی‌شود و هر اجاق مایکروویوی از نواحی داغ و سرد تشکیل می‌شود. به همین دلیل است که این اجاق‌ها از صفحات گردان استفاده می‌کنند. 

همچنین مایکروویو برق بیشتری از یک روتر وای‌فای مصرف می‌کند که معمولا چیزی در حدود 1000 وات است. در حالی که یک روتر وای‌فای نزدیک 100 میلی وات (یا 0.1 وات) انرژی مصرف می‌کند. شما باید قدرت خروجی این روتر وای‌فای را 10000 بار بیشتر کرده و مسیر انتشار آن را کنترل کنید تا این شانس را داشته باشید تا بتوانید چیزی را با آن بپزید.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.