فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

روحانی: ۳۹ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

امام علی(ع) در خطبه شصت و نهم نهج البلاغه در ملامت و مذمت‏ بعضى از یارانش فرموده است‏: «چه اندازه با شما مدارا کنم! همچون مدارا کردن با شتران نوبارى که از سنگینى بار پشتشان مجروح گردیده و همانند جامه کهنه و فرسوده‏ اى که هرگاه از جانبى آنرا بدوزند از سوى دیگر پاره‏ مى‏ گردد. هرگاه گروهى از لشکریان شام به شما نزدیک مى‏ شوند هر یک از شما در را به روى خود مى‏ بندید و همچون سوسمار در لانه خود مى‏ خزید و همانند کفتار در خانه خویش پنهان‏ مى‏ گردید. به خدا سوگند! آن کس که شما یاور او باشید ذلیل است و کسی که با شما تیراندازى‏ کند همچون کسى است که تیرى بى پیکان به سوى دشمن رها سازد. به خدا سوگند!جمعیت ‏شما در خانه‏ ها زیاد و زیر سایه پرچمهاى میدان نبرد کم. من مى ‏دانم چه چیز شما را اصلاح مى ‏کند ولى اصلاح شما را با تباه ساختن روح خویش جایز نمى ‏شمرم، (1) خدا نشانه ذلت را بر چهره ها و پیشانى شما بگذارد! و بهره ‏هاى شما را نابود سازد. آن گونه که به باطل متمایل و به آن آشنائید به حق آشنائى ندارید و آن چنان که در نابودى حق مى ‏کوشید براى از بین بردن باطل قدم برنمى ‏دارید.»

عملیات

رمضان بعدا

در عملیات خیبر حاج همت از شمال و ارتش باید همزمان از دوجهت حمله کنن چون عملیات رو سپاه طراحی کرده و ارتش در جریان نبوده حاج همت حمله میکنه اما فراموش میکنن با ارتش هماهنگ کنن عملیات شکست میخوره همت شهید و 30 هزارتا میشن 

کربلای4 هم بعدا

بخشش

همه رو میبخشم

غیر خدا

با کسی کاری ندارم

اونا هم مثل خودم

یا نمیدونستن یا نمیتونستن

اگه اشتباه کردن

ورق پاسور

تصاویر روی این ورق ها در واقع سمبل نشانه های خاصی هستند: پیک سمبل شمشیر، دل سمبل جام، خاج سمبل عصا، و خشت سمبل سکه. 

نجیب زاده (عصا)، پیشوای روحانی (جام)، تاجر (سکه)، و ارتش (شمشیر)

تاریخچه دقیق پیدایش پاسور معلوم نیست اما می دانیم که مبدا این کارتها به احتمال زیاد از کشور چین و پس از اختراع کاغذ بوده است . البته با توجه به نقشهای تعدادی از اولین پاسورهای مورد استفاده عده ای نیز عقیده دارند مبدا ییدایش این کارتها کشور هندوستان بوده است . زیرا در اولین کارتهای استفاده شده عصا و حلقه و فنجان و شمشیر دیده می شود که دقیقا همان مواردی است که هندیها در مجمسه سازی از انها بهره می برده اند . در هر صورت اولین کارتهای بازی به صورت دستی نقاشی می شد و فقط در خانه ثروتمندان یافت می گشت .

ورق بازی شامل 4 دسته کارت به نامهای خشت و دل و خاج (گشنیز)و پیک (اسپیک ) است{ البته کارتهای بازی شکلها و انواع مختلفی دارند و این نمونه معروفترینشونه}. هر دسته دارای اعداد 1 تا 10 و بی بی و سرباز و شاه است .


این شکلهاهر کدام نمادی از یکی از اسطوره های بزرگ تاریخ بوده اند .

بنا بر نمادهای Rouen داریم : شاه خشت نمایشگر Julius Caesar ، شاه پیک نشانگر Alexander ، شاه خاج نماینده King David ( در کتاب مقدس ) و شاه دل نمادی از Charlemagne است . سرباز خاج نشان دهنده Hector شاهزاده تروی ، سرباز دل نمایشگر La Hire ، سرباز خشت سمبل Ogier ( از دلاوران Charlemagne ) و سرباز پیک سمبل Judas Maccabeus ( رهبر قیام یهودیها علیه سوریه ) است . و اما بی بی ها یا ملکه ها

بی بی گشنیز نمادی از Pallas ( خدای جنگ همان اتنا یونانیها یا Minerva رومیها ) ، بی بی دل نماد Rachel ، بی بی خشت نماد Argine ( پیدایش این یکی نامعلوم است و اسم هم نوعی بیان لاتین ملکه است ) و بی بی پیک نماد Judith است .


البته این نمادها در پاریس به صورت دیگری هم گفته می شد برای شاه های خاج و دل و خشت و پیک به ترتیب David, Charles, Caesar, and Alexander و ملکه ها Pallas, Judith, Rachel, and Argine و سربازها Ogier, La Hire, Hector, and Judas Maccabee هستند . نمادهای پاریسی شناخته تر شده هستند .

باید گفت که این نمادها و در کل ورقهای مورد بحث ما مبدا شکل گیری و ترسیمشون کشور فرانسه بوده است و در حدود سال 1480 . یعنی پایه گذار 4 دسته خاج و دل و پیک و خشت فرانسویها بودند . این شکل ابداعی انها کار ترسیم ورقها را خیلی راحت کرد و باعث رواج کارتها در تمام دنیا شد .

گشنیز به دلیل شباهت این نماد با گیاه گشنیز ( یا شبدر) این اسم را گرفته و نوعی کپی بردار از میوه بلوط بوده که سالیان دراز برای نمادهای پاسور استفاده می شده است . پیک از نماد برگ در ورقهای المانی گرفته شده است گفته می شه نام این کارت هم از کلمه المانی Spaten الهام گرفته شده است که یک وسیله جنگی شبیه به همین نماد است . به نقلی دیگر هم گفته می شه اسم ورق از لغات ایتالیایی ها برای نماد شمشیر در پاسورها الهام گرفته شده است .


برگه با شماره یک هم در بازی ورق اصولا معنای خاصی داره و بهش " آس " می گیم . کلمه آس از یک لغت فرانوسی قدیمی (as ) به معنی واحد گرفته شده است که اون هم خودش از اسم یک سکه کوچک رومی امده است . قبل از رواج در بازی ورق کلمه اس سمبلی از بد بیاری بود اما پس از همه گیر شدن این بازی و این که در اکثر بازیها این ورق امتیاز زیادی داشت این معنی کاملا برعکس شد و الان به یک چیز باکیفیت و خوب و نایاب اطلاق می شه . و این که اصلا آس بتونه امتیازی بالاتر از شاه داشته باشه ابداع فرانسویها و نمادی از غلبه مردم عادی بر سلطنت و اسطوره ها بوده است .


در حدود سال 1800 بود که امریکا یی ها خودشون شروع به درست کردن ورق نمودند و ابداع جالبی انجام دادن این که کارت به صورت 2 بر باشد و عدد و علامت در بالا و پایین ان باشد تا مجبور به برعکس کردن برگه ها نشویم و البته اصلا همین نوشتن عدد کارت ابداع همونها بود و هم چنین امریکاییها بودند که از سطح براق برای پاسور استفاده کردند تا بازی با ان راحت بشه و کناره های آن را گرد نمودند تا از خرابی سریع ورق جلوگیری کنند .

هم چنین باید بگیم که برگه بامزه جوکر هم توسط امریکاییها طراحی شد که این کار در حدود سال 1870 صورت پذیرفت . در ابتدا این کارت Best Bower نامیده می شد و با ارزش ترین کارت در بازی Euchre بود که گاهی این بازی را Juker نیز می گفتند و به این ترتیب بود که این نام روی برگه جدید ماند و کم کم به Joker تبدیل شد . در سال 1800 بود که از نماد یک دلقک خندان برای جوکر استفاده شد . و البته از اونجایی که جوکر در طنز عامه و تبلیغات راه پیدا کرد از نمادهای دیگه ای هم برای اون استفاده نمودند .


شاه یک ورق از ورق های بازی است که تصویری از شاه بر روی خود دارد. رتبه شاه در بازی‌هایی که با این ورق‌ها انجام می‌شود ۱۳ یا 14 ) است که بالاتر از ورق ملکه قرار دارد. در برخی از بازی‌هایی که با ورق انجام می‌شود ، کارت شاه بالاترین رتبه را دارد. در باقی بازی‌ها ورق آس (ACE) بیشترین رتبه را دارد. در بازی‌های ( pinochle ) ، ( schnapsen ) یا خیلی از بازیهای اروپایی ورق آس (ACE) و ورق‌های شماره دار دیگر از ورق شاه رتبه بالاتری دارند. شاه دل بخاطر آنکه شمشیر خود را در سر فروبرده است گاهی اوقات "شاه خودکشی کننده" نام دارد ، گرچه بر سر این موضوع که وسیله در دست پادشاه شمشیر است یا خیر ( شمشیر پادشاه است یا شخص دیگری آن شمشیر را به سمت پادشاه گرفته‌است ) بحث وجود دارد ، بنظر می‌رسد که کسی در حال کشتن پادشاه است. شاه دل تنها شاهی از شاه‌های ورق است که سبیل ندارد. همینطور شاه خشت تنها شاهی است که در کارت بدون شمشیر نشان داده شده و بجای آن تبر بدست دارد ، از این رو به وی مردی با تبر گفته می‌شود. شاه پیک تنها شاهی است که به سمت راست نگاه می‌کند. همچنین شاه گشنیز تنها شاهی است که سلاحش بر روی زمین قرار گرفته‌است. جالب است بدانید سرباز پیک تنها سربازیست که عصا در دست دارد. در سری ورق‌های بازی فرانسوی ، هر کارت نام مخصوصی دارد. بخاطر آنکه تولید ورق‌های بازی در دوره حکومت چارلز یکم انگلستان تا چارلز دوم انگلستان در بریتانیا غیرقانونی بود ، تا زمان شروع بازسازی انگلیسی اشکال در ورق‌های بازی انگلیسی برگرفته شده از اشکال در ورق‌های بازی فرانسوی بود. در طول دوره ای که از قرن یازدهم شروع شد تا قرن نوزدهم ، شرکت‌های ساخت کارت فرانسوی به هر کارت اسمی برگرفته از تاریخ یا اسطوره‌ها دادند.


معنای سمبل 4 شاه در کارت های‌ پاسور:

کارت شاه خاج « گشنیز »: شاه دیوید « سلطان انگلستان درکتاب مقدس »

کارت شاه دل: شارل ماین یا کارل بزرگ « سلطان بزرگ امپراتوری رم »

کارت شاه پیک: الکساندر بزرگ

کارت شاه خشت: ژولیوس سزار

 

معنای سمبل 4 ملکه «بی بی» در کارت های‌ پاسور:

کارت ملکه خشت: نمادی از orgine

کارت ملکه خاج « گشنیز »: خدای جنگ یونانی ها « آتنا »

کارت ملکه دل: راحل در انگلیسی ریچل « مادر یوسف از پیامبران یهودی ها و مورد احترام مسلمانان. یوسف بزرگ ترین وزیر و مشاور آخناتون فرمانروای مصر بوده اسـت ».

کارت ملکه پیک: جودیت « از زنان انقلابی مورد احترام یهودی ها »


معنای سمبل 4 سرباز در کارت های‌ پاسور:

کارت سرباز گشنیز « خاج »:هکتور شاهزاده شجاع سرزمین تروی « ترکیه کنونی کـه بـه دست یونان نابود شد »

کارت سرباز دل: la hire یک فرمانده شجاع فرانسوی

کارت سرباز پیک: Judas Maccabeus « فرمانده و پیشوای بزرگ قیام یهودی ها علیه سوریه کنونی »

کارت سرباز خشت: ogier از دلاوران شارل ماین


سمبل 4 شکل در هر دسته + لفظ انگلیسی:

گشنیز، خاج « Clubs »: گشنیز کمترین مقام را در بین نمادها دارد و هبرنگ سیاه اسـت. سمبل گشنیز بـه معنای گرز یا خاج در برگ های‌ آلمانی اسـت.

دل « Hearts »: بـه رنگ قرمز و نمادی از عشق و محبت و بعد از پیک با ارزش ترین سمبل در بینن 4 سمبل کارت ها اسـت.

پیک « Spades »: بـه رنگ سیاه و بالاترین ارزش را در بین تمام نمادها دارد و با نام دل سیا نیز از ان یاد می‌شود، بـه عنوان سمبلی از مرگ یا سپر تلقی میشود.

خشت « Diamonds »: بـه رنگ قرمز و نمادی از ثروت اسـت و سومین رتبه ارزشی در بین سمبل ها را دارد.


همان‌طور کـه احتمالاً میدانید، در اوایل کارت‌ها بی‌بی و بـه‌طور کلی شخصیت‌های‌ زن نداشتند.

ان‌ها یک شاه‌؛ یک شوالیه و یک مبارز «کـه بعدا بـه سرباز تبدیل شد» را داشتند.

اگر چه کارت ‌های‌ اولیه زنانه گاه بـه گاه قبل از قرن پانزدهم ظاهر میشدند‌؛ اما فقط در کارت‌های‌ فرانسوی حضور داشتند.

الگوی پاریس چهره‌‌ی زنان روی کارت رابا ملکه‌های‌ مشهور تاریخ و اساطیر مرتبط کرد.


آیا کارت بازی حرام است ؟

با ورود کارت‌های‌ بازی بـه اروپا، کلیسا مسئولیت مبارزه با ان‌ها را بـه عهده گرفت و کارت را ممنوع کرد بـه این دلیل کـه کارت‌های‌ بازی منجر بـه سایر گناهان می شدند.

بـه این دلیل کـه گسترش وسیع کارت‌ها منجر بـه افزایش قمار شده بود، نه این‌کـه قمار چیز جدیدی باشد بلکه در حقیقت‌ تا قرن 18 معمول بود کـه افراد فقط برای شرط بندی بازی کنند.


بـه‌ عنوان مثال‌؛ در قرن پانزدهم‌ پارلمان انگلیس بازی با کارت‌ها را غیر از 12 روز کریسمس غیرقانونی اعلام کرد.

خوشبختانه‌ در قرن هفدهم‌ شرکتی از شاه خواستار معافیتی شد کـه درسال 1628 توسط سلطان چارلز اول بـه ان‌ شرکت اعطا شده بود‌.

در ازای این معافیت، سلطان روی هر دست کارت‌ مالیات وضع کرد‌ کـه منجر بـه افزایش قیمت یک دست کارت شد و این رقم خیلی زود بـه 16 پوند رسید.

بازی نکردن با یک دست ورق کامل

مهر مالیاتی فوق الذکر بـه غیر از افزایش قیمت یک دست کارت، باعث تغییر قابل توجه دیگری نیز شد.

این اتفاق بـه طور تصادفی آس پیک را در کانون توجه قرار داد. پرداخت مالیات بـه معنای زدن مهر بود.

از آنجا کـه آس‌ها بیشترین فضای خالی را دارند‌؛ این آس پیک بود کـه مهر را بـه خود ‌گرفت.

با این حال‌؛ مردم از پرداخت مبلغ زیادی برای خرید یک دست کارت راضی نبودند.

و عده ای از تولیدکنندگان سعی کردند با فروش دست ورق‌های‌ بدون آس پیک مالیات را دور بزنند.

این‌گونه اسـت کـه عبارت «بازی نکردن با دست ورق کامل» بـه وجود آمد.

این اصطلاح در ان روزگار بـه همین معنی بود‌؛ اما امروزه این عبارت برای توصیف کسی کـه دیوانه اسـت یا خیلی زیرک نیست‌؛ استفاده می شود.


آس پیک قدرتمند

اما حرف‌های‌ بیشتری برای گفتن در مورد این آس افسانه‌ای وجوددارد. این کارت برای ارتش کشور آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار اسـت.

نخستین بار این آس در زمان جنگ جهانی دوم روی کلاه‌های‌ سربازان نقش آفرینی کرد تا برای ان‌ها شانس بیاورد.

سپس‌ در جنگ ویتنام بـه عنوان نمادی ‌وحشتناک مورد استفاده قرار گرفت.

آمریکایی‌ها معتقد بودند کـه این کارت برای سربازان ویت کنگ نشانه بدشانسی اسـت.

در واقع معلوم نیست کـه آیا این امر مبتنی بر واقعیت بوده اسـت یا نه، زیرا متأسفانه هیچ سابقه کتبی دراین مورد وجود ندارد‌؛

اما این داستانی متداول اسـت کـه سربازان سفارش جعبه‌ای از آس‌های‌ پیک را می‌دادند و از ان‌ها برای تحقیر دشمن استفاده کردند.


استفاده غیر معمول از کارت

استفاده از کارت برای بازی منطقی اسـت اما در چه موارد دیگری میتوان از کارت‌ها استفاده کرد؟

اگر زمانی کـه کارت‌ها بـه یک وسواس جمعی بدل شدند را تصور ‌کنید.

بی شک در مییابید کـه گرفتن کاغذ در ان دوران چندان راحت یا ارزان نبوده اسـت.

بـه همین دلیل کارت‌ها اغلب بـه عنوان ابزاری برای انتقال پیام استفاده می شدند.

علاوه بر این‌؛ پشت ان‌ها خالی بود‌؛ بنابر این جایی برای یادداشت‌ نوشتن وجود داشت.

عده ای از موارد غیر معمول استفاده از کارت‌ها شامل نامه‌های‌ عاشقانه‌؛ دعوت نامه‌ها و کوپن‌ها اسـت.

شاید دلخراش‌ترین داستان بـه هلند قرن 18 برمی‌گردد‌؛ هنگامی‌کـه فقر باعث می ‌شد.

مادران نوزادان خودرا جلوی در کلیساهای محلی رها کنند.

مادران طبق معمولً درکنار کودک گرسنه خود‌؛ نام کودک و درخواست کمک را روی ارزان ‌ترین کارت نوشته ودر کنار وی قرار می ‎دادند…


از سوی دیگر‌؛ همچنین دولت کشور آمریکا نقشه‌های‌ مخفی را روی کارت‌ها برای سربازان زندانی در کمپ نازی ‌ها می‌فرستاد.

در طول جنگ جهانی دوم‌؛ تعداد زیادی از اسرای جنگی دست ورق خودرا داشتند.

کـه وقتی خیس می شدند قسمت‌هایی از نقشه فرار را فاش میکردند…


نحوه ورود کارت جوکر

در ابتدا هیچ جوکری در کارت‌ها نبود.

اما در اواسط قرن نوزدهم‌؛ در ایالات متحده‌ جوکر بـه عنوان یک کارت آتو «ترامپ» در بازی یوشر Euchre ظاهر شد.

کارت ‌ترامپ کارتی اسـت کـه ارزشی فراتر از مقدار معمول ان دارد.

یوشر در واقع نوعی از بازی Alsatian Juckerspiel اسـت.


نظریه‌های‌ جای گزین ادعا می کنند کـه خاستگاه جوکر در کارت‌های‌ تاروت ایتالیایی اسـت کـه در ان کارتی بنام فول وجوددارد.


پیش از مرسوم شدن ورق بازی به شیوه امروزی در ایران، نوعی بازی ورق به نام گنجفه در ایران مرسوم بوده‌است. گنجفه به احتمال زیاد در قرن شانزدهم و در دربار صفویان پدید آمده و از آنجا به هندوستان راه یافته‌است. با توجه به شباهتهای ساختاری گنجفه و ورق بازی اروپایی، این دو مسلماً از هم تاثیر پذیرفته‌اند، هر چند که جهت این تاثیر به درستی معلوم نمی‌باشد.


گنجفه نود و شش ورق در هشت دسته دوازده برگی داشته‌است (هشت خال، دوازده برگ از هر خال). نام این خال‌های هشتگانه به این ترتیب است : غلام، تاج، شمشیر، اشرفی (زر سرخ)، چنگ، برات، سکه (زر سفید)، قماش. هر دسته ۱۲ برگ داشت : دو تا به نام شاه و وزیر و بقیه به شماره یک تا ده شناخته می‌گردید.


همانطور که ملاحظه کردید در بازی گنجفه هر دسته (۱۲) برگ داشته است ولی در ورق های امروزی هر دسته شامل (۱۳) برگ میشود و باید بدانید که ۱۳ جزو اعداد اصلی فراماسونرهاست! همچنین نام این برگه ها نیز تغییراتی داشته است : عدد شمارهٔ ۱ را آس می‌نامند و عدد شمارهٔ ۱۱ را با سرباز، عدد شمارهٔ ۱۲ را با بی بی و عدد شمارهٔ ۱۳ را با نماد شاه نمایش میدهند.


نکته ای که قابل ذکر است این که کلمه Queen در فرهنگ لغات به معنی “شهبانو، ملکه‌، زن‌ پادشاه‌” معنی میشود. هنگامی که این بازی وارد ایران شده است شیعیان ایران حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را با نام بی بی می شناختند و احترام زیادی هم برای این نام قائل بودند و دستهای پشت پرده کلمه Queen در ورق بازی را به بی بی ترجمه کرده که این جای تامل دارد.


چهاربرگ یا پاسور یا یازده : شناخته شده ترین بازی با ورق است. در این بازی باید جمع عددهای روی کارت ۱۱ بشود تا بتواند فرد کارت ها را بردارد! (۱۱ نیز جزو اعداد اصلی فراماسونرهاست)

شیطانک :‌ در این بازی کسی که در آخر کارت جوکر دست او بماند بازنده است و در اصطلاح به او شیطان میگویند!

هفت خبیث یا هفت کثیف : در نزد جامعه و بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌های قدیم و جدید، برای عدد هفت احترامی بیش از سایر اعداد قائلند (۲) اما در این بازی عدد ۷ به عنوان عدد بد و خبیث معرفی میشود!

(کارت آس)

این کارت با وجود اینکه به معنای واحد و “یک” است اما در بسیاری از بازی هایی که توسط ورق انجام میشود از سایر کارت ها ارزش بیشتری دارد. این کارت را با نماد A نشان میدهند.

و اگر دقت کنید حرف A خیلی شبیه به یکی از نمادهای فراماسون هاست.


(کارت شیطانک یا جوکر)

برگه جوکر توسط آمریکایی ها طراحی شد که این کار در حدودسال ۱۸۷۰ صورت پذیرفت . در ابتدا این کارت Best Bower نامیده می شد و باارزش ترین کارت در بازی Euchre بود که گاهی این بازی را Juker نیز میگفتند و به این ترتیب بود که این نام روی برگه جدید ماند و کم کم به Joker تبدیل شد .


اشاعه گناه