فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

همسران و فرزندان پیامبر

منیع ویکی

اولین همسر محمد خدیجه بود15 سال از پیامبر بزرگتر بود. پس از مرگ خدیجه، محمد با ۱۲ زن دیگر ازدواج کرد.

در مجموع برای محمد از مجموع همسرانش، ۷ فرزند گزارش شده‌است که برخی منابع تنها ابراهیم، قاسم و فاطمه را فرزندان محمد دانسته‌اند.

به‌باور سعید ایوب در زوجات النّبی، تعداد قطعی همسران محمد بیش از ۱۳ مورد نخواهد بود و باقیِ گزارش‌ها در این خصوص، یا اساس معتبری ندارند یا آنکه مورد اختلاف شدید قرار گرفته‌اند.

از جمله احکام فقهیِ اختصاصیِ محمد در دین اسلام، مسائل مربوط به ازدواج است. محمد از حکم حداکثر چهار همسر دائم برای هر مرد مسلمان، استثناء شده.

آیهٔ ۵۱ سورهٔ احزاب در خصوص عدالت میان همسران محمد نازل شده، و محمد را در انتخاب حق اولویت برای همسرانش، آزادی داده‌است.

همسران پیامبر اسلام، دارای احکامی خاصی در شرع اسلام هستند که آنان را از دیگر زنان متمایز می‌کند. برخی از این احکام که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته‌است، حرمت ازدواج با آنان پس از درگذشت محمد و ممنوعیت پرسش مردان نامحرم از آنان مگر از پس پردهٔ حجاب است.

عایشه دحتر ابوبکر گزارش شده در هنگام ازدواج نابالغ

زینب بنت جحش، به‌همسری پسر خوانده خود محمد درآمد، اما بعدها از وی جدا شد و به‌عقد محمد رضایت داد.

ریحانه دختر زید قرظی زنی یهودی از طایفهٔ یهودی بنی نضیر بود که پس از کشتار مردان بنی قریظه به دست مسلمانان سهم محمد شد. سیره‌نویسان در مورد رابطه او با محمد اختلاف نظر دارند.پیرامون اسلام‌آوردن وی هم اتفاق‌نظر نیست.میگویند محمد ریحانه را برای خود برگزید و به او پیشنهاد داد که با او ازدواج کند، اما ریحانه این پیشنهاد را رد کرد و ترجیح داد که به عنوان کنیز او باقی بماند.

صفیه از اسیران جنگ خیبر بود که به‌عقد محمد درآمد. در این جنگ شوهر صفیه کشته شد و میگویند خود صفیه خواب دیده با قاتلان شوهر خویش ازدواج میکند.

ماریه کنیز حفصه یکی دیگر از زنان محمد بود که زمانی که حفصه خانه نبود با هم ازدواج میکنند.

میمونه،محمد با میمونه در حالت احرام ازدواج نموده‌است که در نوع خود، یک استثناء فقهی محسوب می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.