فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

اژدها وارد میشود

اژدها وارد میشود؟ چرا؟ آخه اسمه؟ شما میری یه اسم میزاری که تکراریه ولی اصلا لزومی نداشت! خوب چرا؟ البته بعد از اسم 50 کیلو آلبالو نباید زیادم تعجب کنیم.

با توجه به تیزر منتظر یه فیلم ترسناک بودم اما این یه فیلم ترسناک نبود. داستان سه تا جوون که میخوان دلیل زلزله رو موقع دفن آدمها بفهمن. آخرشم معلوم نشد... هرچند راجع به یه حیوون صحبت میشه اما به نظر منه تماشاچی نمیرسه یه حیوون بتونه این کار رو بکنه.

میخوام راجع به فیلم توضیح بدم نمیتونم شروع کنم خوب یه کار دیگه میکنم و به جای اینکه توضیح بدم این چه فیلمیه میگم که این چه فیلمی نیست. این یه فیلم ترسناک نیست، یه فیلم تخیلی هم نیست، یه فیلم معمایی هم نیست اما شاید دوست داشت که اینجوریا باشه. داستان خیلی بی درو پیکره و نباید مثل همیشه من دنبال یه پیام از فیلم باشید باید برید سینما و از صحنه پردازی و رنگها لذت ببرید.

چیز خاصی برای روایت نداشت اما همون رو خوب روایت میکرد یه سبک داستان کاملا وارداتی. مال ما نیست اما خوبه. من رو یاد این مجسمه هایی میندازه که قشنگن اما شکل چیز خاصی نیستن و نقاشیهای انتزاعی و اینها. بازی پیرمرد به جای نقش جوانیش جالب بود. نمیفهمیدی ولی گیرت میداد.

صحنه پردازی و رنگهای خیلی زیبا بود. استفاده از طبیعت زیبای قشم خیلی چشم نواز بود. من قشم رفتم اما با این طبیعت روبرو نشده بودم. همراهی رنگ خاکی این صحنه ها با بادکنکهای رنگی یا عینک کیوان کنتراست زیبایی رو بوجود می آورد.

بازیهاهم خوب بودن

این نقد من بود و انقدر از سایر نقدها فاصله داشت که مجبورم خلاصه چندتاشون رو اینجا بیارم

ویکی می گه: فیلم رویکردی سورئال و سمبلیک دارد. برخی نقدها کاراکترهای فیلم را که یک زمین‌شناس و همین‌طور یک صدابردار بودند به ترتیب به علم و هنر تشبیه کرده‌اند. همچنین والیه را نماد نسل آینده و اژدهای موجود در فیلم نیز به ایران تشبیه شده. شتر نیز نماد گنج قلم داد شده. ضمن اینکه اشاره به واقعهٔ تصرف هرمز توسط ایران به کمک غرب و همین‌طور استفاده از سعید حجاریان و صادق زیبا کلام در این محصول نمادگرایی فیلم را هرچه بیشتر با مسائل سیاسیِ روز ایران پیوند می‌زند.

در "اژدها وارد می شود" جامعه ایرانی به شکل یک کشتی به گل نشسته و قبرستان متروک به تصویر کشیده می شود، قبرستانی از تاریخ و گورستان دشمنان قدیمی ایران که اینک اژدهایی(نماد از قدرت قدیمی ایران) در آن خوابیده است،در فیلم عملا میوه تحولات فعلی ایران، به صورت فرزند نامشروع چپ مارکسیستی و سنت با نام تامل برانگیز"والیه"(که می تواند کنایه ای از ولایت و ..باشد) معرفی می شود.

اژدها وارد می شود، کنایه های صریحی به روشنفکران هم دارد، آنها هم مثل مردم بومی و سنت زده،  این "باور" یا "خرافه" را می پذیرند که هرگونه حرکت و جنبش و "زلزله ای" فقط با جنازه(شهید) ممکن است، البته زلزله های شدید ولی بی اثر و کوتاه! منبع

میتوان میزان فرمانبرداری در هر کاراکتر را با پیوستگی او با ملکوت زمینی و روح شیطانی متناسب دانست.

وقتی این نقدها رو میخونم واقعا به نظرم یه فیلم خوب رو دیدم چیزی که از اول نمیدونستم. یادم نمیاد هیچ وقت انقدر تو باقالیا نقد نوشته باشم. فکر کنم نهایت نماد گرایی که تجربه کردم همون برره و ایران برگر بوده به خاطر همین بد عادت شدم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.