فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

کودتای 1299

تغییر حکومت کشور به جمهوری با مخالفت شدید برخی از روشنفکران و روحانیون همچون ملک‌الشعرا بهار و سید حسن مدرس با شکست روبرو شد.


... سپس با تشکیل یک مجلس موسسان، در ۲۱ آذر ۱۳۰۴، سلطنت ایران به «آقای رضا پهلوی» واگذار شد. انتخابات این مجلس در فرایندی کاملاً غیر دموکراتیک انجام شد و کسانی مانند آیت‌الله کاشانی به نمایندگی رسیدند و در مدح رضا شاه و سلطنت وی، نطق‌های پرشوری کردند.


سخنرانی مخالفان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی در مجلس (همچون دکتر محمد مصدق و سید حسن مدرس) نشان از آن دارد که آنان منکر نقش رضا شاه در برقراری نظم در کشور نبوده‌اند. بلکه استدلال مخالفان چنین بود که با توجه به اینکه پادشاه مشروطه عملاً اختیار حقوقی کشور داری را ندارد و این اختیارات یکسره به نخست وزیر واگذار شده‌است، لذا حیف است که نخست وزیر موفقی مانند سردارسپه به عضوی خنثی همچون پادشاه مشروطه تبدیل شود. زیرا چنانکه بخواهد همچنان مصدر امور باقی بماند ناچار به ورطه دیکتاتوری خواهد افتاد.


در سال ۱۹۳۵ نیز در پی دستگیری سفیر ایران در آمریکا به جرم سرعت زیاد در حین رانندگی در مریلند ایالات متحده آمریکا، ایران روابط خود با آمریکا را قطع کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
n!k یکشنبه 3 آبان 1394 ساعت 14:35

من اینجارو مطالعه میکنم اغلب .. راجبه عاشورا هم اگه مطلبی دارید بنویسید .. خوشال میشم

دمت گرم که میخونی، منم معمولا نظراتم یا چیزایی که جدید یاد میگیرم رو مینویسم. عاشورا یکی از موضوعاتیه که بهتر هر شیعه یا حتی هر ایرانی راجع بهش بدونه. اما از آخرین مطالعاتم راجع به عاشورا خیلی میگذره و حضور ذهن خوبی برای نوشتن ندارم. ولی بهترین کتابهایی که راجع به عاشورا وجود داره (یا من خوندم) امام حسین و ایران ترجمه ضبیح الله منصوری و حماسه حسینی شهید مطهریه (حماسه حسینی دو جلدیه فکر کنم فقط جلد دومش هم لازمه هم کافی) با خوندن این دوتا کتاب هم اطلاعات خیلی جامعی به دست میاری هم خیلی بی طرف امام حسین و ایران که اصلا تاریخ گفته بدون دخالت ایده های مذهبی ولی با احترام و صادق. بازم دمت گرم میخونی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.