فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

فیزیک

دوتا مسئله فیزیک براتون بگم حال کنین اول اینکه من بدون مطالعه خاص تونستم دو تا از سوالای مصاحبه دکتری دانشگاه تبریز رو که از یکی از بچه ها پرسیده بودن جواب بدم سوال اولی اینکه که اگه نور وارد یه محیط جدید بشه که طول موج نور تغییر کنه رنگش عوض میشه؟ چرا؟ سوال دومی هم راجع به پدیده هارپ بود. مسئله دوم راجع به بعد چهارمه ببینید حداقل برای من تصور بعد چهارم سخته که یه نقطه تو بعد چهارم کجا قرار میگیره ولی من یه روش جدید برای این کار کشف کردم. توضیحش سخته اما شروع کنیم:

تو فضای یک بعدی فقط دو نقطه وجود داره که فاصلشون از هم یک واحد باشه و نمیتونیم تو این فضا نقطه سومی را با شرط فاصله یک واحدی از دو نقطه قبلی پیدا کنیم. این نقطه سوم در صورت وجود توی فضای دو بعدی قرار میگیره و با دوتای قبلی یک مثلث رو تشکیل میده و سایه اش تو فضای یک بعدی دقیقا وسط خط بین دونقطه اوله.

تو فضای دو بعدی فقط سه نقطه وجود داره که فاصلشون از هم یک واحد باشه و نمیتونیم تو این فضا نقطه چهارم را با شرط فاصله یک واحدی از سه نقطه قبلی پیدا کنیم. این نقطه چهارم در صورت وجود توی فضای سه بعدی قرار میگیره و با سه تای قبلی یک هرم رو تشکیل میده و سایه اش تو فضای دو بعدی دقیقا وسط مثلث بین سه نقطه اوله.

تو فضای سه بعدی فقط چهار نقطه وجود داره که فاصلشون از هم یک واحد باشه و نمیتونیم تو این فضا نقطه پنجم را با شرط فاصله یک واحدی از چهار نقطه قبلی پیدا کنیم. این نقطه پنجم در صورت وجود توی فضای چهار بعدی قرار میگیره و با چهار تای قبلی یک فرا حجم مثلثی رو تشکیل میده و سایه اش تو فضای سه بعدی دقیقا وسط هرم بین چهار نقطه اوله. جالبه ها فکر کنین یه نقطه تو دنیا هست که از هر چهارتا نقطه یک هرم یک فاصله برابر داره.

خوب البته باید بگم من کلا به علوم پایه علاقه دارم به شیمی و ادبیات و هندسه و اخلاق و آمار و فلسفه و نجوم هم علاقه دارم ولی از معادلات دیفرانسیل و انتگرال هیچ وقت سر در نیاوردم دعا کنین اونم یاد بگیرم.

یه چیز دیگه حالا با استقرا میشه فهمید که بی نهایت بعد داریم که ما تو درک بعد چهارمش موندیم. فکر کنین میشه بعد صدم رو ثابت کرد اما درکش خیلی سخته حالا بزنیم جاده خاکی مثلا نظرتون راجع به خدا چیه؟ هه هه.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.