فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
فرشته بودم

فرشته بودم

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی / بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

تهران قدیم

میدونید که به تهران گردی و تاریخ معاصر چقدر علاقه دارم اینم یه پروژه خیلی جالب

ترسیم نقشه دارالخلافه ناصری تهران به دستور ناصرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ قمری توسط عبدالغفار نجم‌الملک و به کمک شاگردان مدرسه دارالفنون شروع و در سال ۱۳۰۵ قمری به پایان رسید. این نسخه از نقشه توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده همزمان با فراگیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ در دسترس عموم قرار گرفت. بعد از اینکه ساجد طیبی این نقشه را از لابه‌لای اسناد کنگره پیدا کرد و به اشتراک گذاشت، پروژه مکانی کردن آن با تطبیق این نقشه با نقشه و عکس هوایی کنونی تهران شروع و در نهایت در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ در بستر leaflet.js منتشر شد. منبع

لینک پروژه

فیلمی کم‌نظیر از ماشین دودی در سال 1339 اولین وسیله نقلیه ریلی در سال 1261 شمسی و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه توسط یک مهندس فرانسوی و یک شرکت بلژیکی در ایران ساخته شد و به دلیل بخار فراوانی که از دودکش آن خارج میشد به ماشین دودی معروف گردید. نقطه آغازین این خط آهن از میدان قیام فعلی شروع و به شاه عبدالعظیم در شهر ری ختم می شد. ماشین دودی در ابتدای ساخت چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت و هرگاه شروع به حرکت می‌نمود توسط کودکان با سنگ و کلوخ مورد هدف قرار می‌گرفت. ایستگاه های ماشین دودی «گار» نامیده میشد که واژه فرانسوی برای ایستگاه است. سرانجام ناصرالدین شاه به همراه تنی چند از مقامات مملکتی سوار آن گردید و از آن پس مردم به استفاده از آن تشویق گردیدند. این خط آهن در تغییرات عمرانی شهر تهران و در سال 1341 تعطیل و برای همیشه به تاریخ پیوست. منبع و فیلم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.